Az első két év - szigorú és teljes képernyőmentesség
Az első két év a valódi kapcsolatok, a mozgásban felfedezett világ, a közösen megélt örömök időszaka.
- A digitális eszközök ráérnek – a legjobb, amit adhatunk a gyermeknek, a teljes figyelem, a közös játék, mese, és a felnőttek nyitott jelenléte.
- Ebben az életkorban a gyermek lehetőleg egyáltalán ne találkozzon képernyővel:
- a háttértelevíziózás sem javasolt,
- és a szülő is csak korlátozottan, funkcionálisan (üzenetküldés, térkép stb) használja a gyermek jelenlétében a telefont, ne mutassa a képernyőt
Miért fontos a zéró képernyőhasználat ebben a korban?
Ahogy a kisgyermekek cseperednek, egyre kíváncsibbak lesznek a körülöttük lévő világra – beleértve a digitális világot is.
- A képernyőkhöz való közeledés nem egyik pillanatról a másikra történik: minden új digitális élményt a felnőtt jelenlétében tapasztalnak meg.
- Az első közös mesenézések, játékos alkalmazások vagy akár videóhívások során a felnőtt kíséri a gyermeket,
- segít feldolgozni a látottakat, együtt örül, magyaráz, kérdez, reagál.
- Ez a közös élményfeldolgozás alapozza meg a későbbi egészséges képernyőhasználatot.
- A mesenézés, játék nem figyelemelterelő, unaloműző tevékenység, nem állandó jelenlét, hanem minőségi, élvezetes közös tevékenység.
- a rövid mesenézést, játékot mindig kövesse mozgásos tevékenység
Első lépések a digitális világban - 2-5 éves kor között
- Idegrendszeri fejlődés: A legkisebbek agya ilyenkor elképesztő sebességgel fejlődik, a képernyők viszont lassíthatják a természetes tanulást, akadályozhatják a beszédfejlődést és a figyelem fejlődését.
- A személyes kapcsolatok elsődlegessége: A biztonságérzet, kötődés, szociális készségek kialakulásához elengedhetetlen a szülőkkel, testvérekkel közös, valós térben megélt tapasztalat, a kapcsolódás, szemkontaktus, érintés
- Mozgás és felfedezés: A kisgyermek valamennyi érzékszerve szerepet kap a tanulási folyamatban; ebben az életkorban a világ tapintása, szagolása, mászása, gurulása a tanulás igazi terepe – a képernyő ebben korlátoz, nem ablakot nyit.
A biztonságos, tudatos online jelenlét megalapozása - 5-9 éves kor
- Ahogy a gyermek egyre önálóbb, néha, rövid ideig már egyedül is találkozhat képernyővel:
- előre megbeszélt időkeretek,
- ismert és biztonságos tartalmak (amelyet korábban együtt már láttunk) mellett.
- Fontos, hogy továbbra is részévé tegyük a közös élményfeldolgozást: mindig legyen lehetőségük elmesélni, mit tapasztaltak, kérdéseket feltenni, érzéseiket megosztani.
- A felnőtt támogatása ebben az időszakban is nagyon fontos:
- a digitális kompetencia és tudatosság fejlesztése (hogy működik, és miért)
- keretek, korlátok, önszabályozás fejlesztése (mit szabad nézni / játszani, és mennyi ideig)
- élményfeldolgozás és offline tevékenységek támogatása (rajzolás, meseolvasás, szerepjáték)
- Szülői mintaadás