Digitális jóllét 0-9 éves korban -
Útmutató szülőknek és szakembereknek

A digitális világ már a legfiatalabbak életét is formálja, az okostelefonok, tabletek, érintőképernyők állandó jelenléte átszövi a mindennapokat az otthontól, az utcától az óvodáig. 

Ezzel eljött az a pillanat, amikor a digitális jelenlét már nem csupán technológiai kérdés, hanem minden család, szülő és szakember közös kihívása és felelőssége.

  • az okoseszközök mindenütt jelenléte hatással van a kisgyermekek 
    • idegrendszeri, 
    • testi 
    • és szellemi fejlődésére.
    •  jóllétére

ezért szükség van ezek használatának korlátozására

  • a kisgyermekkori digitális túlhasználat 
    • megalapozza a későbbi egészségtelen és káros médiahasználatot, 
    • gátolja a kisgyermek egészséges fejlődését 
  • a szigorú tiltás azonban nem hatékony, rugalmas, ártalomcsökkentő megközelítésre van szükség
  • a 0-9 éves korosztály digitális eszközhasználata az átmenet időszaka: 
    • a teljes képernyőmentességtől a saját okoseszköz használatáig tart (a legtöbb magyar kisgyermek 9-11 éves kora között kapja meg első saját eszközét), 
    • ezen az úton kell a gyermeket kísérni, ebben kell támogatást nyújtani a környezetnek, korlátozással, tudatosítással és a lehetőségek biztosításával
  • a 0-9 éves korosztály digitális jólléte elsősorban a környezet felelőssége 
    • szülők, családok
    • intézmények, szakemberek, 
    • a digitális platformok
    •  a hatóságok, állami szereplők
  • a családok különös támogatása szükséges az intézmények, szakemberek részéről az egészséges szokások és szabályok kialakításában. A kisgyermek egészséges fejlődése nem csak a szülők, az egész társadalom felelőssége
  • különösen sürgős és azonnali beavatkozást kíván a 0-5 éves korosztály képernyő-kitettségének kezelése

A digitális gyermekjóllét friss, hazai szakmai anyaga, most érthető módon, kiegyensúlyozottan és naprakészen foglalja össze:

  • Milyen kihívásokkal, problémákkal néznek szembe a 0–9 évesek a digitális világban?
  • Melyek a digitális gyermeknevelés alapelvei az egyes életkorokban?
  • Milyen kockázatokkal kell számolni – és hogyan lehet ezeket csökkenteni a családbarát gyakorlattal, odafigyeléssel?
  • Miért kulcskérdés a képernyőidő helyes megválasztása, a pozitív szokások megalapozása már egészen kicsi korban?

A szakmai összefoglaló célja, hogy minden érdekelt – szülők, szakemberek, döntéshozók, fejlesztők – közös, ártalomcsökkentő és reális alapokon nyugvó stratégiában találjanak össze, ahol a gyermekek online boldogulása nemcsak egyéni, hanem közös társadalmi felelősség is.

Milyen kihívásokkal néznek szembe a 0-9 évesek a digitális világban?

Melyek a digitális gyermeknevelés alapelvei az egyes életkorokban?

Milyen kockázatokkal kell számolni – és hogyan lehet ezeket csökkenteni?

Pozitív szokások kialakítása
- ártalomcsökkentő megközelítéssel