Melyek a digitális gyermeknevelés alapelvei az egyes életkorokban?

/ /
Az első két év - szigorú és teljes képernyőmentesség

 Az első két év a valódi kapcsolatok, a mozgásban felfedezett világ, a közösen megélt örömök időszaka. 

  • A digitális eszközök ráérnek – a legjobb, amit adhatunk a gyermeknek, a teljes figyelem, a közös játék, mese, és a felnőttek nyitott jelenléte. 
  • Ebben az életkorban a gyermek lehetőleg egyáltalán ne találkozzon képernyővel: 
    • a háttértelevíziózás sem javasolt, 
    • és a szülő is csak korlátozottan, funkcionálisan (üzenetküldés, térkép stb) használja a gyermek jelenlétében a telefont, ne mutassa a képernyőt
Miért fontos a zéró képernyőhasználat ebben a korban?

Ahogy a kisgyermekek cseperednek, egyre kíváncsibbak lesznek a körülöttük lévő világra – beleértve a digitális világot is. 

  • A képernyőkhöz való közeledés nem egyik pillanatról a másikra történik: minden új digitális élményt a felnőtt  jelenlétében tapasztalnak meg
  • Az első közös mesenézések, játékos alkalmazások vagy akár videóhívások során a felnőtt kíséri a gyermeket
    • segít feldolgozni a látottakat, együtt örül, magyaráz, kérdez, reagál. 
  • Ez a közös élményfeldolgozás alapozza meg a későbbi egészséges képernyőhasználatot.
  • A mesenézés, játék nem figyelemelterelő, unaloműző tevékenység, nem állandó jelenlét, hanem minőségi, élvezetes közös tevékenység.
    • a rövid mesenézést, játékot mindig kövesse mozgásos tevékenység
Első lépések a digitális világban - 2-5 éves kor között
  • Idegrendszeri fejlődés: A legkisebbek agya ilyenkor elképesztő sebességgel fejlődik, a képernyők viszont lassíthatják a természetes tanulást, akadályozhatják a beszédfejlődést és a figyelem fejlődését.
  • A személyes kapcsolatok elsődlegessége: A biztonságérzet, kötődés, szociális készségek kialakulásához elengedhetetlen a szülőkkel, testvérekkel közös, valós térben megélt tapasztalat, a kapcsolódás, szemkontaktus, érintés
  • Mozgás és felfedezés: A kisgyermek valamennyi érzékszerve szerepet kap a tanulási folyamatban; ebben az életkorban a világ tapintása, szagolása, mászása, gurulása a tanulás igazi terepe – a képernyő ebben korlátoz, nem ablakot nyit.
A biztonságos, tudatos online jelenlét megalapozása - 5-9 éves kor
  • Ahogy a gyermek egyre önálóbb, néha, rövid ideig már egyedül is találkozhat képernyővel: 
  • előre megbeszélt időkeretek, 
  • ismert és biztonságos tartalmak (amelyet korábban együtt már láttunk) mellett. 
  • Fontos, hogy továbbra is részévé tegyük a közös élményfeldolgozást: mindig legyen lehetőségük elmesélni, mit tapasztaltak, kérdéseket feltenni, érzéseiket megosztani.
  • A felnőtt támogatása ebben az időszakban is nagyon fontos:
    • a digitális kompetencia és tudatosság fejlesztése (hogy működik, és miért)
    • keretek, korlátok, önszabályozás fejlesztése (mit szabad nézni / játszani, és mennyi ideig)
    • élményfeldolgozás és offline tevékenységek támogatása (rajzolás, meseolvasás, szerepjáték)
    • Szülői mintaadás