A 0-9 éves korosztály digitális jólléte

Új áttekintő dokumentum készült |

Az EdTech Koalíció Digitális Gyermekjóllét Munkacsoportjának “zöld könyv”-e arra hívja fel a figyelmet, hogy az online környezet hatásaival kapcsolatban különösen fontos a legkisebbek különleges védelme, valamint fokozatos, tudatos  felkészítése a digitális környezetbe lépésre.

A „0–9 éves korosztály és a digitalizáció” című szakmai dokumentum átfogó javaslatcsomagot tartalmaz a kisgyermekek digitális jóllétének, védelmének és tudatos nevelésének támogatására. 

Kiemeli:

  • a korai életkorban történő képernyőhasználat káros hatásait
  • az ártalomcsökkentő szemlélet szükségességét
  • valamint a családok, oktatási intézmények, állami és iparági szereplők összehangolt szerepvállalását.

Javaslatokkal szolgál a nemzeti stratégia megújítására, a szülők és szakemberek támogatására és gyermekbarát technológiai megoldások fejlesztésére. 

Az együttműködés minden érdekelt fél között elengedhetetlen a gyermekek egészséges digitális fejlődésének biztosításához, miközben figyelembe veszi az esélyegyenlőség és tudatosság fontos szempontjait.

A dokumentum tartalmaz egy a korosztály online kitettségével kapcsolatos problématérképet, mely a beavatkozások kiindulópontja lehet; egy kockázattérképet a 0-9 éves korosztály online kockázati kitettségéről; valamint konkrét beavatkozási javaslatokat is.

A dokumentumot az EdTech Koalíció Digitális Gyermekjólléti munkacsoportja készítette, amelynek az ágazatirányítás, a tudomány és az iparág képviselői, valamint független szakértők is tagjai. 

A munkacsoport 2024-ben alakult, azzal a céllal, hogy a digitalizáció gyermekeket érintő lehetőségeiről, hatásairól és ártalmairól szóló párbeszédet erősítse, és a Koalíció ezzel a területtel foglalkozó szakembereit összefogja.

A szakmai dokumentumot összeállította: Timár Borbála, digitális gyermekvédelmi szakértő, munkacsoport-vezető.

Közreműködött az Oktatási Hivatal, az ELTE Alfa Generáció Labor, a PractiKid, dr. Balogh Anikó (Edutus Egyetem), dr. Baracsi Katalin, Nagy Ildikó Mária (Oktatási Hivatal), Vetési Erika (ELTE DOKK).